Wil jij weten wat Leerling in Beeld, IEP en DIA zijn? Het zijn termen die je, als je kinderen hebt op de basisschool, regelmatig voorbij zult zien komen. Ze roepen veel vragen op. In dit artikel vertellen we je wat Leerling in Beeld, IEP en DIA precies zijn en lichten we ook de term LVS-toetsen toe.
Je kind op de basisschool
Zodra je kind vier jaar is, is het de bedoeling dat het naar groep 1 gaat. Vanaf 5 jaar zijn kinderen leerplichtig en moeten ze naar school. Eenmaal begonnen op de basisschool begint ook direct het volgen van je kind. Dat is belangrijk, want scholen zijn het verplicht de ontwikkeling van kinderen in kaart te brengen.
De manier waarop scholen dat doen is via het LVS, het leerlingvolgsysteem. Een school mag zelf de keuze maken uit een LVS.
Het LVS: leerlingvolgsysteem
Het leerlingvolgsysteem heeft één doel: de ontwikkeling van kinderen in beeld brengen. Wanneer een kind in 1 start, wordt er al van alles bijgehouden. In groep 3, wanneer het leren lezen en rekenen begint, wordt dit nog meer.
Scholen nemen methodetoetsen af om te controleren of kinderen de lesstof begrepen hebben. Maar er zijn ook LVS-toetsen. Deze toetsen zijn nog belangrijker en brengen de complete ontwikkeling van een kind in kaart.
Hieronder zie je een grafiek van een leerling die vanaf groep 3 tot en met groep 7 de rekentoetsen heeft gemaakt. Deze grafiek laat precies zien hoe die ontwikkeling loopt (groene lijn) en hoe die zou moeten lopen (zwarte lijn) ten aanzien van leeftijdsgenoten.
Zoals gezegd hebben scholen de keuze uit verschillende LVS. De bekendste drie zijn Leerling in Beeld, IEP en DIA.
Leerling in Beeld
Leerling in Beeld is het LVS van Cito. Het monitort de ontwikkeling van kinderen aan de hand van het Leerling in Beeld LVS door twee keer per jaar toetsen af te nemen. Die toetsen zijn er voor lezen (AVI en DMT), begrijpend lezen, spelling en rekenen. De opbouw in de toetsen is zoals de opbouw in de lessen. Alles wat volgens de kerndoelen beheerst moet worden, wordt met Leerling in Beeld getoetst.
IEP
IEP is een ander bekend LVS. Het wordt uitgegeven door Bureau Ice en steeds meer scholen kiezen voor de IEP-toetsen, omdat deze niet vergelijken met andere leerlingen (een leerling krijgt inzicht in zijn eigen leren – IEP staat voor inzicht in eigen profiel). Ook toetst IEP meer dan alleen cognitieve vakken. Met de hart-toetsen wordt de sociale ontwikkeling getoetst en de hand-toetsen geven uiting aan talenten van kinderen.
DIA
Een ander LVS dat veel wordt teruggezien op scholen is van Diataal. Het DIA leerlingvolgsysteem houdt keurig bij hoe kinderen zich op school ontwikkelen en biedt handreikingen voor de leerkracht op zowel klassikaal als individueel niveau. Dat zorgt ervoor dat een leerkracht en kwaliteitscoördinator de ontwikkeling niet alleen kunnen volgen, maar ook gericht actie kunnen ondernemen wanneer de ontwikkeling anders verloopt dan de bedoeling zou zijn.
Samenvatting: de termen uit elkaar
Al die termen kunnen ingewikkeld zijn. Daarom nog even één keer alle termen op een rijtje, inclusief wat ze betekenen.
LVS-toetsen: overkoepelende naam voor alle toetsen van het leerlingvolgsysteem. Er zijn drie bekende leerlingvolgsystemen: Leerling in Beeld, DIA en IEP.
IEP: een leerlingvolgsysteem, uitgegeven door Bureau Ice. Zij verzorgen de IEP-toetsen hart, hand en hoofd.
DIA: een leerlingvolgsysteem, uitgegeven door Diataal.
LIB: Leerling in Beeld, een leerlingvolgsysteem van Cito.
Kinderen maken de LVS-toetsen doorgaans in januari en juni, al kan er bij IEP gekozen worden voor een afname in oktober. De toetsen verschuiven dan. De toetsen vinden op school plaats, kunnen zowel digitaal als op papier plaatsvinden. De scores worden doorgaans met ouders gedeeld of in ieder geval (telefonisch) besproken. Vanaf groep 6 gaan de scores deel uitmaken van het schooladvies naar de middelbare school.
Comments are disabled.